Ulang Tahun Perkahwinan Ke-6

Assalamualaikum/Selamat Sejahtera..

Hari ini merupakan ulang tahun perkahwinan (tahun ke-6) aku dan isteriku. Terlalu banyak lakaran sepanjang bergelar suami kepada seseorang. Isteriku (dengan izin Allah) telah memberikan kami dua orang cahaya mata yang suci murni sesuci dan sebersih kain putih. Lutfi kini telah berusia 3 tahun 5 bulan dan Lutfi Hafiy kini berusia 10 bulan. Aku merasakan aku adalah suami dan ayah yang paling bertuah di muka bumi pada waktu ini.

Terima kasih kepada isteriku. Pengorbananmu tidak akan dapat kubalas dengan apa cara sekalipun. Engkau tabah melayan kerenahku walau kadangkala terdapat masa engkau mungkin menangis sendiri tatkala aku bermaharajalela dengan kesilapan lalu. Semoga engkau sudi memaafkan segala dosa dan silapku selama aku bergelar suami kepadamu.

Aku ingin menjadi seorang lelaki yang insaf .. insaf dari segala perkara yang benar-benar telah melumpuhkan hidup beberapa orang pada kesilapan lampau. Aku ingin berubah menjadi seorang yang memohon keampunan…sujud menyembah Allah tanpa rasa bersalah dan rasa berdosa. Aku ingin memohon maaf kepada mereka yang pernah aku sakiti.

Andai masa boleh diundur beberapa detik dan waktu … sudah pasti banyaknya perkara yang perlu diubah atau tidak akan kulakukan memandangkan kesannya adalah luka yang masih lagi belum sembuh. Namunpun demikian, aku ingin mereka semua tahu bahawa aku juga insan ciptaan Allah. Aku luka, aku sakit, aku meratapi diri malah menangis tanpa diminta. Dan engkau isteriku …. engkau adalah insan yang kuharap dapat mengerti semua perasaan itu. Syukurlah … engkau sentiasa mendampingiku dikala suka dan duka. Agar aku tabah untuk meneruskan hidup sebagai seorang suami dan ayah yang tahu menilai erti sebuah KELUARGA .. walau kadangkala rasa bersalah untuk aku melangkah kaki meninggalkan banyaknya sisa kesalahan yang aku lakukan tanpa disusuli permohonan maaf yang ikhlas. Entah diterima permohonan maaf itu ataupun tidak .. hanya Allah yang Maha Mengetahui.

Tinggalkan Jawapan

