Bekerja @ Tidak Bekerja ?

Hello para pembaca budiman…

Selama beberapa minggu ini, aku didatangi dengan dokumen-dokumen yang memerlukan semakan sebelum proses pembayaran dapat dilakukan. Pening, pusing, letih dan pelbagai lagi rasa keletihan (termasuk memandu setiap hari 240 KM – Ulang alik) dapat kurasai sepanjang tempoh itu berlangsung.

Di dalam proses kerja semacam ini, aku berharap agar kesilapan proses kerjaku tidak akan mengucar-kacirkan keadaan. Dan kalau boleh aku ingin mengelakkan keadaan semacam itu daripada berlaku. Namun, tidak semua perkara berjalan lancar seperti yang dikehendaki. Kadangkala terpaksa juga menerima hakikat pekerjaanku tidak akan dapat disempurnakan mengikut kemahuan sesetengah pihak. Walaupun begitu, sesetengah pihak itulah yang banyak membantu aku menyelesaikan kesilapan-kesilapan yang terjadi akibat perbuatanku. Terima kasih dan tahniah kepada mereka yang tidak pernah mengeluh dengan karenah kesilapanku…he..he…

Untuk pengetahuan para pembaca budiman, diriku bergelut dengan situasi yang sungguh mencengkam perasaan. Cukup begitu…..aku tidak ingin memanjangkan cerita merungkai silap diri sendiri dan orang lain. Apa yang aku doakan (sudah pastilah menjadi harapan besar) adalah, aku dapat meneruskan hidup tanpa perlu menyakiti dan menyusahkan hidup insan lain. Ada masanya aku tertekan dengan pekerjaanku sendiri namun pada masa yang sama aku juga perlu mengakui, pekerjaan inilah yang membawa aku berlari untuk bergelar insan bertanggungjawab pada hari ini. Jika aku bertanya pada diri sendiri siapa aku? Aku adalah insan dewasa yang masih lagi memerlukan pengalaman. Pengalaman yang akan mampu aku bawa untuk hari-hari seterusnya dan apabila sesiapa yang bertanya tentang kisahku di kemudian hari, aku masih lagi boleh untuk tersenyum sambil bercerita tentang pengalaman hidup yang sering sahaja mendewasakan diriku sehingga ke waktu ini………………..

Dari Hati,

HZ

Tinggalkan Jawapan

